Prodaja podjetja - koliko je vredno vaše podjetje

Prodaja podjetja – koliko je vredno vaše podjetje?

Prodaja podjetja se zmeraj začne z enim izmed ključnih vprašanj, in sicer:»Koliko je vredno moje podjetje?«. Med tem, ko je seveda potrebno strokovno vrednotenje, da bosta lahko prodajalec in kupec sklenila utemeljen in ekonomsko smotrn dogovor pa je zanimivo pogledati tudi tržne podatke o prodajah v okolju kjer podjetje deluje, saj primerljive transakcije dajejo precej kvaliteten vpogled v to kje se bomo lahko v pogajanjih gibali z doseženo ceno.

V članku se osredotočamo na tržne podatke o transakcijah, ki so dostopni in preverljivi in iz njih lahko sklepamo na okvirne cene, ki jih je možno doseči pri prodaji podjetij tudi v Sloveniji.

Takšno vrednotenje seveda vključuje veliko negotovosti in ne more nadomestiti konkretiziranega ocenjevanja vrednosti podjetja, saj ne vemo pod katerimi pogoji je bila prodaja za katero razpolagamo s podatki sklenjena – ali je šlo za strateški prevzem, ali je bila transakcija morda sklenjena med povezanimi osebami ipd.

Pri pisanju smo se opirali na podatke pridobljene iz poročil Dealsuite, Mergermarket, Forvis Mazars, drugih relevantnih virov ter lastne svetovalne prakse pri prodajah in nakupih podjetij.

Multiplikator EBITDA

Kaj je multiplikator na EBITDA?

Multiplikator na EBITDA (EBITDA multiple) izraža razmerje med vrednostjo podjetja (Enterprise Value – EV) in dobičkom pred obrestmi, davki, amortizacijo (EBITDA). To je ključni kazalnik, ki kupcem omogoča hitro primerjavo vrednosti podjetij v istem sektorju.

V CEE regiji (Sredjni in vzhodni Evropi)  se multiplikatorji razlikujejo glede na državo, velikost podjetja, stopnjo tehnološke in digitalne preobrazbe in tržno pozicijo.

Povprečni multiplikatorji v CEE: Med 5,2x in 6,7x

Leto 2024 in 2025 je prineslo dinamiko, ki jo oblikujejo makroekonomski dejavniki, sektorske preference ter povečano zanimanje strateških kupcev, podjetniškega in finančnega kapitala (povečanje sredstev v PE skladih na voljo za nove nakupe).

V prvi polovici prejšnjega leta je povprečni EBITDA multiplikator za mala in srednje velika podjetja (SME) v CEE znašal 5,2x. Po podatkih Mergermarketa pa je mediana EV/EBITDA multiplikatorja za vse sektorje v CEE v obdobju 2023/24 znašala 6,7x, kar je še vedno nižje od povprečja preostale Evrope, ki znaša 9,4x.

Razlika med CEE in zahodnoevropskimi trgi se sicer zmanjšuje, kar nakazuje na večje zaupanje investitorjev v regijo. V preteklosti so na nižje multiplikatorje v CEE vplivali dejavniki, kot so manjše velikosti transakcij, manjša konkurenca med kupci in večja tržna fragmentacija.

Ključni dejavniki, ki vplivajo na prodajo podjetij in na oblikovanje prodajnih cen v regiji:

  • Makroekonomska negotovost: Visoke obrestne mere in inflacija zvišujejo stroške financiranja, kar pritiska na nižje multiplikatorje. Vendar stabilnost regije po ukinitvi energetske odvisnosti od Rusije krepi zaupanje investitorjev.
  • Sektorski premiki: Tehnološka in podjetja v sektorju digitalizacije ter obnovljivi viri energije (npr. sončne elektrarne) dosegajo multiplikatorje 10–14x EBITDA (podatki Dealsuite), medtem ko tradicionalni sektorji (npr. gradbeništvo) stagnirajo pri 4–6x.
  • Tržna velikost: Manjša podjetja, kjer je EBITDA manjši od 5 mio EUR imajo v povprečju nižje multiplikatorje (4–7x) zaradi tveganj povezanih s koncentracijo strank, tržne izpostavljenosti ipd. Srednje in velike transakcije, kjer je EBITDA večji od15 mio EUR dosežejo 8–12x.
Povprečni multiplikatorji za Slovenijo in EU

Sektorski vpogled: Najvišji multiplikatorji v zdravstvu in IT

Multiplikatorji se med sektorji močno razlikujejo. V prvi polovici lanskega leta je sektor zdravstva in farmacije dosegel najvišji povprečni EBITDA multiplikator v CEE, in sicer 7,1x. Sledil je sektor programske opreme z multiplikatorjem 6,8x. Na drugi strani je sektor gostinstva in turizma beležil najnižji multiplikator, le 3,9x.

Zanimivo je, da je sektor programske opreme v zahodni Evropi še bolj cenjen; v DACH regiji (Nemčija, Avstrija, Švica) znaša povprečni multiplikator 8,5x, na Nizozemskem pa 7,0x.

Kratka primerjava po državah Srednje in vzhodne Evrope

V lanskem letu so bile Poljska, Avstrija in Romunija vodilne države v CEE po številu M&A transakcij. Skupaj so te tri države predstavljale večino aktivnosti v regiji. Tehnološki sektor je bil najprivlačnejši za tuje investitorje.

Čeprav so multiplikatorji v CEE še vedno nižji kot v zahodni Evropi, se razlike zmanjšujejo. V preteklosti so bile razlike večje zaradi različnih dejavnikov, kot so politična in ekonomska tveganja ter višje diskontne stopnje v CEE. Vendar pa se z izboljšanjem gospodarskih razmer in večjim zaupanjem investitorjev v regijo te razlike postopoma zmanjšujejo.

  • Poljska je največje tržišče v regiji, z multiplikatorji 7–10x. Razširjenost proizvodnje z visoko dodano vrednostjo (avtomobilska industrija, IT) privablja zahodne strateške kupce.
  • Češka kjer so zaradi visoke produktivnosti in stabilne politične situacije multiplikatorji blizu 8–11x. Poudarek je na avtomobilski in finančni storitveni dejavnosti.
  • Romunija in Madžarska sta hitro rastoča trga s povprečnimi multiplikatorji 6–9x. Pomanjkljivo korporativno upravljanje tukaj še vedno znižuje vrednotenja.
  • Države Balkana, predvsem Hrvaška in Srbija beležita povečano aktivnost  in 5–7x EBITDA, predvsem v turizmu in logistiki.

Kaj pa Slovenija?

Žal zbranih in preverjenih podatkov za Slovenijo enostavno ni saj prodajalci in kupci v zasebnih transakcijah po navadi ne razkrivajo detajlov o prodajah in nakupih, hkrati velikost trga težko daje relevantne primerjalne podatke.

Ker je Slovenija del regije srednje in vzhodne Evrope (CEE), si lahko pomagamo z regijskimi podatki in lastnimi izkušnjami transakcij kjer v Targo financah nastopamo kot svetovalec in posrednik. Po aktualnih poročilih (npr. Dealsuite in Forvis Mazars) se povprečni multiplikatorji v regiji za mala in srednja podjetja gibajo okoli 5,2x do 5,5x EBITDA. To pomeni, da se podjetja povprečno prodajajo za približno petkratnik letnega dobička pred amortizacijo.

Višji multiplikatorji se pojavljajo v panogah z več dodane vrednosti, kot so:

  • Zdravstvo in farmacija (okoli 7x),
  • Informacijska tehnologija (IT) (okoli 6,8x),
  • Industrijska proizvodnja (okoli 5,5x).

Nižje multiplikatorje beležijo panoge, kot so:

  • Gostinstvo in turizem (okoli 3,9x),
  • Trgovina na drobno (okoli 4,2x).

Ti trendi veljajo tudi za Slovenijo, čeprav je treba upoštevati, da je naš trg manjši in specifičen kar lahko pomeni tudi nekoliko večjo nihanje teh multiplikatorjev.

Zadnja leta kažejo, da je zanimanje za naložbe v Sloveniji stabilno, še posebej v panogah, kjer podjetja ponujajo specifično znanje, tehnologijo ali dobro pozicionirane produkte.

Zaključek: Pozitivni obeti za prihodnost

Kljub izzivom, kot so višje obrestne mere in geopolitična negotovost, ostaja M&A trg v CEE živahen. Multiplikatorji na EBITDA so se stabilizirali, sektorji z visoko dodano vrednostjo, kot sta zdravstvo in IT, pa dosegajo višje vrednosti.

Za podjetja v regiji to pomeni priložnost za strateške prodaje ali združitve, zlasti v sektorjih z visokim povpraševanjem. Investitorji pa lahko izkoristijo še vedno konkurenčne vrednotenja in potencial za rast v CEE regiji.

Mateja Ahej, Targo finance d.o.o.

Skupaj najdimo prave rešitve za vaš poslovni uspeh!

Naslov

TARGO FINANCE d.o.o
Ulica Katerine Mede 3
2000 Maribor
Slovenija

Email
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram