Prodaja podjetja se zmeraj začne z enim izmed ključnih vprašanj, in sicer:»Koliko je vredno moje podjetje?«. Med tem, ko je seveda potrebno strokovno vrednotenje, da bosta lahko prodajalec in kupec sklenila utemeljen in ekonomsko smotrn dogovor pa je zanimivo pogledati tudi tržne podatke o prodajah v okolju kjer podjetje deluje, saj primerljive transakcije dajejo precej kvaliteten vpogled v to kje se bomo lahko v pogajanjih gibali z doseženo ceno.
V članku se osredotočamo na tržne podatke o transakcijah, ki so dostopni in preverljivi in iz njih lahko sklepamo na okvirne cene, ki jih je možno doseči pri prodaji podjetij tudi v Sloveniji.
Takšno vrednotenje seveda vključuje veliko negotovosti in ne more nadomestiti konkretiziranega ocenjevanja vrednosti podjetja, saj ne vemo pod katerimi pogoji je bila prodaja za katero razpolagamo s podatki sklenjena – ali je šlo za strateški prevzem, ali je bila transakcija morda sklenjena med povezanimi osebami ipd.
Pri pisanju smo se opirali na podatke pridobljene iz poročil Dealsuite, Mergermarket, Forvis Mazars, drugih relevantnih virov ter lastne svetovalne prakse pri prodajah in nakupih podjetij.
Multiplikator na EBITDA (EBITDA multiple) izraža razmerje med vrednostjo podjetja (Enterprise Value – EV) in dobičkom pred obrestmi, davki, amortizacijo (EBITDA). To je ključni kazalnik, ki kupcem omogoča hitro primerjavo vrednosti podjetij v istem sektorju.
V CEE regiji (Sredjni in vzhodni Evropi) se multiplikatorji razlikujejo glede na državo, velikost podjetja, stopnjo tehnološke in digitalne preobrazbe in tržno pozicijo.
Leto 2024 in 2025 je prineslo dinamiko, ki jo oblikujejo makroekonomski dejavniki, sektorske preference ter povečano zanimanje strateških kupcev, podjetniškega in finančnega kapitala (povečanje sredstev v PE skladih na voljo za nove nakupe).
V prvi polovici prejšnjega leta je povprečni EBITDA multiplikator za mala in srednje velika podjetja (SME) v CEE znašal 5,2x. Po podatkih Mergermarketa pa je mediana EV/EBITDA multiplikatorja za vse sektorje v CEE v obdobju 2023/24 znašala 6,7x, kar je še vedno nižje od povprečja preostale Evrope, ki znaša 9,4x.
Razlika med CEE in zahodnoevropskimi trgi se sicer zmanjšuje, kar nakazuje na večje zaupanje investitorjev v regijo. V preteklosti so na nižje multiplikatorje v CEE vplivali dejavniki, kot so manjše velikosti transakcij, manjša konkurenca med kupci in večja tržna fragmentacija.
Ključni dejavniki, ki vplivajo na prodajo podjetij in na oblikovanje prodajnih cen v regiji:
Multiplikatorji se med sektorji močno razlikujejo. V prvi polovici lanskega leta je sektor zdravstva in farmacije dosegel najvišji povprečni EBITDA multiplikator v CEE, in sicer 7,1x. Sledil je sektor programske opreme z multiplikatorjem 6,8x. Na drugi strani je sektor gostinstva in turizma beležil najnižji multiplikator, le 3,9x.
Zanimivo je, da je sektor programske opreme v zahodni Evropi še bolj cenjen; v DACH regiji (Nemčija, Avstrija, Švica) znaša povprečni multiplikator 8,5x, na Nizozemskem pa 7,0x.
V lanskem letu so bile Poljska, Avstrija in Romunija vodilne države v CEE po številu M&A transakcij. Skupaj so te tri države predstavljale večino aktivnosti v regiji. Tehnološki sektor je bil najprivlačnejši za tuje investitorje.
Čeprav so multiplikatorji v CEE še vedno nižji kot v zahodni Evropi, se razlike zmanjšujejo. V preteklosti so bile razlike večje zaradi različnih dejavnikov, kot so politična in ekonomska tveganja ter višje diskontne stopnje v CEE. Vendar pa se z izboljšanjem gospodarskih razmer in večjim zaupanjem investitorjev v regijo te razlike postopoma zmanjšujejo.
Žal zbranih in preverjenih podatkov za Slovenijo enostavno ni saj prodajalci in kupci v zasebnih transakcijah po navadi ne razkrivajo detajlov o prodajah in nakupih, hkrati velikost trga težko daje relevantne primerjalne podatke.
Ker je Slovenija del regije srednje in vzhodne Evrope (CEE), si lahko pomagamo z regijskimi podatki in lastnimi izkušnjami transakcij kjer v Targo financah nastopamo kot svetovalec in posrednik. Po aktualnih poročilih (npr. Dealsuite in Forvis Mazars) se povprečni multiplikatorji v regiji za mala in srednja podjetja gibajo okoli 5,2x do 5,5x EBITDA. To pomeni, da se podjetja povprečno prodajajo za približno petkratnik letnega dobička pred amortizacijo.
Višji multiplikatorji se pojavljajo v panogah z več dodane vrednosti, kot so:
Nižje multiplikatorje beležijo panoge, kot so:
Ti trendi veljajo tudi za Slovenijo, čeprav je treba upoštevati, da je naš trg manjši in specifičen kar lahko pomeni tudi nekoliko večjo nihanje teh multiplikatorjev.
Zadnja leta kažejo, da je zanimanje za naložbe v Sloveniji stabilno, še posebej v panogah, kjer podjetja ponujajo specifično znanje, tehnologijo ali dobro pozicionirane produkte.
Kljub izzivom, kot so višje obrestne mere in geopolitična negotovost, ostaja M&A trg v CEE živahen. Multiplikatorji na EBITDA so se stabilizirali, sektorji z visoko dodano vrednostjo, kot sta zdravstvo in IT, pa dosegajo višje vrednosti.
Za podjetja v regiji to pomeni priložnost za strateške prodaje ali združitve, zlasti v sektorjih z visokim povpraševanjem. Investitorji pa lahko izkoristijo še vedno konkurenčne vrednotenja in potencial za rast v CEE regiji.
Mateja Ahej, Targo finance d.o.o.
TARGO FINANCE d.o.o
Ulica Katerine Mede 3
2000 Maribor
Slovenija